Pozvánka na výstavu fotografií

středa 14. březen 2012 10:25

Roy Gumpel - Nenápadný půvab břehu. Výstava se koná v galerii Art & Decor Gražyna v Truhlářské ulici 21 na Praze 1. Její vernisáž proběhne 15. března v 18 hodin. Výstava je prodejní a potrvá do konce měsíce dubna.

S laskavým svolením slečny kurátorky výstavy zde přetiskuji průvodní text, který nám přibližuje tvorbu fotografa Roye Gumpela.

Roy Gumpel zahájil svou kariéru profesionálního uměleckého fotografa po absolvování studia fotografie a dějin umění na vyhlášené School of Visual Arts (Pratt) v New Yorku. Je mu 56 let a tvoří již více než 35 let. Představit v krátkosti někoho s tak dlouhou uměleckou dráhou nutně znamená zaměřit se pouze na některé aspekty jeho osobnosti a díla. Já jsem vybrala dva, které považuji za zvlášť důležité a věřím, že hlavně pro Vás, návštěvníky jeho první výstavy v Praze, budou zajímavé.

S Royem jsem se seznámila v Praze krátce po Sametové Revoluci v roce 1989, kdy sem přijel pracovně se štábem americké televize. Pracovala jsem pro něj jako překladatelka a průvodkyně. Brzy jsem si všimla zvláštního způsobu, kterým se díval na věci kolem sebe objektivem svého fotoaparátu a velmi mě zaujalo a oslovilo, co viděl. Abych Vám tento způsob vidění přiblížila, vypůjčím si slova velkého českého básníka a grafika Bohuslava Reynka: „Jakmile jednou objevíte Poezii, je jedno, jakým způsobem se pak skrze Vás dostane do světa – jestli použijete malování, hudbu, psaní, nebo něco jiného“. Podle mého názoru je Poezie v tomto širším smyslu jednou z klíčových charakteristik díla Roye Gumpela. Jak říká Reynek – nejdříve je zapotřebí mít určité zvláštní duševní nastavení a pak schopnost použít nějaké umělecké prostředky, v tomto případě fotografii, máte-li být schopni přinést Poezii do světa a zprostředkovat její prožitek ostatním. Roy určitě toto vnitřní duševní ustrojení, vyznačující se imaginací, citlivostí, hravostí a kreativitou má. Umožňuje mu všímat si kolem sebe obrazů krásy, které většina z nás nevnímá a vydobýt je pro nás z okolní reality, abychom si jich i my všimli a potěšili se s nimi. Obrazy, které sytí naši duši, protože poukazují na skrytou harmonii spočívající v samém základu tohoto vesmíru, po které všichni vědomě či nevědomě toužíme.

Nyní mi dovolte pro změnu uvést názor odborníka. Chci citovat z dopisu, který Royovi po jeho nedávné výstavě v Kingstonu poslal Frank Marsi, jeho kolega – profesionální fotograf, který je majitelem velkého módního studia v New Yorku. Napsal mu: „Občas se pokouším dopídit toho, jak funguje tvoje mysl, když se přibližuješ k fotografovanému objektu. Snažím se vlézt ti do hlavy, ale nejde mi to, protože tvoje velikost spočívá v tom, že ty prostě vidíš obrazy. Nechápu to, za nic na světě nejsem schopen pochopit, co se ti děje v hlavě, když přistupuješ k subjektu. Udivuješ mě a překvapuješ. Já za sebe musím říct, že pro mě jsi ze všech lidí, co jsem kdy potkal, nejblíže tomu, co bych nazval „velkým fotografem od Pánaboha“. A to myslím upřímně a vážně. Cítím, že tvé obrazy na mě mají omamný vliv tím, jak zvláštním způsobem deformují realitu. Jsou to fotografie skutečného světa, ale s určitým „posunem“ vnímání, který já sám nejsem se svým fotoaparátem schopen docílit. Mám – li mluvit za sebe, já prostě tuhle schopnost nemám.!“

Během své dlouhé kariéry Roy publikoval své fotografie na obálkách mnoha časopisů, jako doprovod k nejrůznějším článkům a reportážím, jsou na obálkách mnoha knih a CD. Pracoval pro nejrůznější firmy a organizace, které ho vysílaly fotografovat do celého světa. Jednou z jeho nejoblíbenějších zakázek byla práce pro National Geographic television, pro kterou vytvořil sérii fotografií slavné Route 66. Roy má rád jazz a portrétoval mnoho jazzových hudebníků. Každý rok jezdí fotografovat na panamský jazzový festival, který je zvláštní tím, že slavní jazzoví hudebníci, kteří tam účinkují, zároveň pořádají zdarma workshopy pro místní děti z chudinských čtvrtí, kde jim poskytují špičkové hudební školení. Což mě přivádí k druhému důležitému aspektu tvorby Roye Gumpela, o kterém bych chtěla dnes mluvit, a to je jeho veřejné angažmá v nekomerčních, alternativních a ekologických projektech.

V rámci tohoto „plavání proti komerčním proudům“ a celoživotního úsilí zasazovat se za věci, které považuje za správné, se Roy angažoval nejen svou fotografickou tvorbou. Jako příklad mohu uvést jeho úspěch při shánění prostředků na špičkový saxofon pro talentovaného mladého saxofonistu, kterého objevil při svých procházkách s fotoaparátem v panamském chudinském ghettu. Po hurikánu Irene, který zasáhl východní pobřeží USA zorganizoval projekt pro financování škod vzniklých farmářům v okolí Woodstocku, kde žije. Projekt začal benefiční výstavou jeho fotografií a dále pokračuje. Tato tendence se projevuje rovněž v tom, jakou práci si vybírá a pro koho pracuje – fotil katalogy pro společnost vyrábějící oděvy z biobavlny, fotí pro místní biopekárnu, biofarmy, atd. Mimo jiné nafotil propagační booklet pro taneční školu vyučující podle zásad Isadory Duncanové, fotografuje pravidelně pro časopis „House“, který propaguje ekologické nízkoenergetické bydlení a tak bych mohla pokračovat.

Fotografie, které na výstavbě uvidíte jsou příkladem jeho nejnovější tvorby. Vznikly letos na podzim ve známém letovisku Cape Cod na pobřeží Atlantiku. Věřím, že jejich jemná obraznost osloví a obohatí Vaši duši.

Pokud máte zájem prohlédnout si jeho tvorbu, učiňte tak na internetových stránkách www.roygumpel.com.
Jan Lněnička

Jan Lněnička

Jan Lněnička

Má písecká mise skončila úspěšně. Nyní jsou mým domovem posázavská loviště. Plch, skunk,vše utíká po stráni od Medníka.

Lidé páchají různé pošetilosti a já, uposlechnuv podobenství o hřivnách a svou ženu, píšu.

REPUTACE AUTORA:
0,00

Seznam rubrik

Tipy autora